NIEPUBLICZNY PUNKT PRZEDSZKOLNY „Jestem”
1. NAZWA I MIEJSCE PROWADZENIA PUNKTU
Nazwa brzmi: Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Jestem”
Adres: Nieborowice, ul. Mysia Góra 10
2. Organem prowadzącym Punkt Przedszkolny Fundacja Królestwo
3. Podstawą prawną działania Punktu Przedszkolnego jest:
1) ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. Poz.
1943, 1954, 1985 i 20169 z 2017r. Poz.60, 949, 1292).
2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2010r. nr 161, poz. 1080),
3) Ustawa z 14 grudnia 2016r. – Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r. Poz.59) – art.31 ust.1, art.88 ust.7, art.98, art.102 ust. 102, art.172.
4) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.u. z 2017 r.
poz.1189).
5) niniejszy projekt.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty.
2.CELE I ZADANIA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
- Punkt Przedszkolny realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa
oświatowego, w tym:
1) Przygotowanie dziecka do roli ucznia poprzez:
a) dbałość o wszechstronny, harmonijny rozwój dzieci we wszystkich sferach rozwojowych: rozwój mowy, rozwój emocjonalny, rozwój intelektualny, rozwój ruchowy (motoryka duża i mała), rozwój poznawczy– na miarę osobistych możliwości każdego dziecka,
b) dostarczanie wielozmysłowych bodźców rozwojowych, np. :literatura
dziecięca, odpowiednie pomoce edukacyjne, dopasowanie metody pracy z dzieckiem, nakierowane na samodzielne dochodzenie do wiedzy,
wykorzystanie potencjału edukacyjnego, znajdującego się w otaczającym środowisku lokalnym, przyrodniczym i społecznym,
c) przygotowanie do nauki pisania, czytania i matematyki w zakresie określonym przez wybrany program edukacji przedszkolnej,
2) dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci poprzez:
a) stwarzanie odpowiednich warunków do aktywnego uczestniczenia dzieci w zabawach, grach i zajęciach ruchowych, sportowej rywalizacji, ze szczególnym uwzględnieniem pobytu na świeżym powietrzu w różnych porach roku,
b) uświadomienie znaczenia ruchu w rozwoju człowieka,
c) świadome regulowanie zmęczenia odpoczynkiem,
d) przekazanie podstawowych zasad dbałości o zdrowie, zasad dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie i bezpieczeństwo oraz przestrzeganie ich,
e) wdrażanie do umiejętnego określania własnego samopoczucia, rozumienia problemów ludzi,
3) rozwijanie samodzielności, kreatywności dzieci i umiejętności współpracy w grupie poprzez:
a) stwarzanie odpowiedniej atmosfery w grupie – opartej na zaufaniu, wsparciu w działaniu i rozumieniu ich indywidualnych potrzeb i możliwości,
b) określanie i przestrzeganie zasad wspólnej zabawy, szanowanie zdania innych, docenianie działań podejmowanych samodzielnie, szanowanie ich wytworów plastycznych, muzycznych i innych,
c) stwarzanie sytuacji sprzyjających współpracy i współdziałaniu w grupie,
d) stwarzanie odpowiednich warunków i inspirowanie do podejmowania różnorodnych aktywności twórczych (malarstwo, teatr, muzyka),
4) współpraca z rodzicami/opiekunami dzieci i środowiskiem lokalnym poprzez: a) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami i opiekunami, organizowanie spotkań z rodzicami i opiekunami, dni otwartych,
b) włączanie rodziców i opiekunów w codzienne działania Punktu Przedszkolnego (pomoc przy organizowaniu wycieczek, innych wyjazdów, uroczystości przedszkolnych),
c) nawiązanie współpracy z władzami samorządowymi, organizacjami społecznymi, instytucjami pomocowymi działającymi na terenie, na którym funkcjonuje Punkt Przedszkolny, przedsiębiorstwami, w celu aktywnego włączenia się w życie społeczności lokalnej i podejmowania wspólnych inicjatyw,
d) promowanie Punktu Przedszkolnego w środowisku lokalnym,
5) wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi poprzez:
a) rozpoznanie i zabezpieczenie indywidualnych potrzeb rozwojowych,
b) rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów,
c) rozpoznanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu,
d) wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
3. DZIENNY WYMIAR GODZIN PRACY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
- Przedszkole czynne jest w godzinach 7:00 – 13:00, od poniedziałku do piątku. Dzienny wymiar przebywania dziecka w placówce wynosi 5 godzin.
- Wymiar godzin przeznaczonych na nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi minimum 3 godziny dziennie.
- Praca dydaktyczno- wychowawcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN.
4. WARUNKI PRZYJMOWANIA DZIECI DO PRZEDSZKOLA
- Podstawą zgłoszenia dziecka do Punktu Przedszkolnego jest Formularz zgłoszenia dziecka.
- Warunkiem zapisania dziecka do Punktu Przedszkolnego jest wpłacenie wpisowego zgodnie z obowiązującym cennikiem. Wpisowe jest płatne jednorazowo na okres pobytu dziecka w Punkcie Przedszkolnym.
- Punkt Przedszkolny przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W wyjątkowych sytuacjach można przyjąć dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Dzieci 6 letnie mają obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Nabór do Punktu Przedszkolnego odbywa się na podstawie kolejności zgłoszeń, przez cały rok.
- Liczba miejsc w Punkcie Przedszkolnym ustalona jest zgodnie z normami ustalonymi przeciwpożarowymi i sanitarnymi i wynosi 12 osób.
- Rodzice dziecka przyjętego do punktu przedszkolnego, którzy rezygnują z miejsca w punkcie przedszkolnym, zobowiązani są do złożenia pisemnej rezygnacji.
5. PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
- Wychowankowie Punktu Przedszkolnego mają prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego projektu.
- Wychowankowie maja prawo do:
1) szacunku, życzliwości i sympatii ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i rówieśników,
2) nietykalności cielesnej, poczucia bezpieczeństwa i wyrażania własnego zdania,
3) bezpiecznych warunków pobytu w Punkcie Przedszkolnym, zaspakajania w miarę możliwości ich potrzeb fizycznych i psychicznych,
4) zabawy i nauki, na miarę swoich indywidualnych potrzeb i możliwości,
5) interesujących zajęć, rozwijających ich umiejętności, zainteresowania i uzdolnienia,
6) wzmacniania i podkreślania ich silnych stron, rozwijania optymizmu i postawy radzenia sobie w różnych sytuacjach.
- Wychowankowie mają obowiązek:
1) przestrzegania praw innych osób,
2) okazywanie szacunku i nietykalności zarówno kolegom i koleżankom jak i dorosłym,
3) szanowania własności innych osób i wspólnego mienia Punktu Przedszkolnego,
4) starania się, w miarę możliwości, aby radzić sobie z samodzielnym jedzeniem i ubieraniem się,
5) przestrzegania czystości,
7) zbierania zabawek i odkładania ich na miejsce.
- W Punkcie Przedszkolnym nie stosuje się wobec dzieci przemocy
6. SKREŚLENIE Z LISTY WYCHOWANKÓW
- Przypadki, w których organ prowadzący Punkt Przedszkolny może skreślić dziecko z listy wychowanków są następujące:
1) na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych bez podania przyczyny,
2) na pisemny wniosek nauczyciela w przypadku, kiedy dalszy pobyt dziecka w Punkcie Przedszkolnym zagraża zdrowiu lub życiu innych dzieci lub samego dziecka, a wyczerpane zostały wszystkie inne możliwości oddziaływań wychowawczych (w tym możliwość współpracy z rodzicami/ opiekunami dziecka ),
3) rodzice zalegają z opłatami za Punkt Przedszkolny ( po wcześniejszym wezwaniu rodziców do uregulowania należności w wyznaczonym terminie),
4) dziecko nagminnie nie przestrzega obowiązków zawartych w punkcie „Obowiązki wychowanków”.
7. OPŁATY ZA POBYT DZIECKA W PUNKCIE PRZEDSZKOLNYM
- Opłata za pobyt dziecka w Punkcie Przedszkolnym składa się z dwóch części:
1) jednorazowej opłaty wpisowej, 2) opłaty stałej (koszty określone przez organ prowadzący Punkt Przedszkolny).
- Opłaty za Punkt Przedszkolny rodzice dokonują na konto Punktu Przedszkolnego do 05 dnia każdego miesiąca za miesiąc z góry.
- Nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia rodziców od obowiązku uiszczenia opłaty stałej.
8. OPIEKA NAD DZIEĆMI W CZASIE ZAJĘĆ
- Dzieci przebywające w Punkcie Przedszkolnym są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno- wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć.
- Dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w Punkcie Przedszkolnym są pod opieką nauczyciela odpowiedzialnego za prowadzenie tych zajęć.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Każdorazowo nauczyciel kontroluje miejsce przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce oraz inne narzędzia.
- Nauczyciel opuszcza dzieci z chwilą przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach np. podwyższona temperatura.
- W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- W Punkcie Przedszkolnym nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
- Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej prawnie liczby opiekunów. 11. Wychowankowie podczas pobytu w przedszkolu są objęci zbiorowym ubezpieczeniem NW. Po opuszczeniu placówki odpowiedzialność za dziecko przejmuje rodzic lub opiekun (opłata z tytułu ubezpieczenia dziecka wliczona jest w koszt wpisowego).
9. WARUNKI PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI DO PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z Punktu Przedszkolnego przez rodziców (prawnych opiekunów ), bądź inne osoby ( pełnoletnie, za okazaniem dokumentu tożsamości ) upoważnione przez rodziców.
- Rodzice (prawni opiekunowie) przyjmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z Punktu Przedszkolnego przez upoważnioną przez nich osobę.
10. WARUNKI ORGANIZOWANIA ZAJĘĆ DODATKOWYCH, WYKRACZAJĄCYCH POZA ZAKRES PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
- Na terenie Punktu Przedszkolnego są prowadzone dodatkowe zajęcia. Dodatkowo płatne.
- Na życzenie rodziców mogą być prowadzone inne zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1) dla dzieci 3 letnich od 10 do 15 minut,
2) dla dzieci 4-6 letnich od 20 do 30 minut.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora Punktu Przedszkolnego.
11. OKRES PRACY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO I TERMINARZ PRZERW
- Punkt Przedszkolny jest otwarte przez cały rok z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i tygodniowej przerwy wakacyjnej.
- Terminy przerw są ustalane na każdy rok przez dyrektora Punktu Przedszkolnego i podawane do wiadomości rodziców na pierwszym zebraniu we wrześniu.
- Przerwy w pracy Punktu Przedszkolnego wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo gospodarczych.
12. ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI PROWADZĄCYCH ZAJĘCIA W PUNKCIE PRZEDSZKOLNYM
- Na jednego nauczyciela przypada nie więcej niż 12 dzieci.
- Do zakresu zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w Punkcie Przedszkolnym związanych ze współdziałaniem z rodzicami/ prawnymi opiekunami należy:
1) wspieranie rodziców w spełnianiu roli pierwszych nauczycieli swoich dzieci,
2) udostępnianie informacji dotyczących treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego realizowanego w Punkcie Przedszkolnym,
3) udzielanie rzetelnych informacji na temat zachowania, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka,
4) rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka, a w miarę potrzeb organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) korzystanie z pomocy rodziców / prawnych opiekunów lub innych pełnoletnich członków rodzin dzieci, upoważnionych przez rodziców, w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie prowadzenia zajęć, 6) prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dziećmi,
7) udzielanie porad rodzicom dzieci stwarzających problemy wychowawcze.
- Do zakresu zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w Punkcie Przedszkolnym związanych z zachowaniem właściwej jakości pracy dydaktyczno– wychowawczej należy:
1) profesjonalne przygotowywanie się do zajęć,
2) wykorzystywanie różnych metod pracy z dziećmi,
3) indywidualizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
4) traktowanie wychowanków z szacunkiem, życzliwością i sympatią,
5) dbanie o bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu w Punkcie Przedszkolnym i poza budynkiem Punktu Przedszkolnego,
6) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z wymaganiami przyjętych programów wychowania przedszkolnego,
7) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
8) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
9) współdecydowanie o wyborze programu wychowania przedszkolnego,
10) ciągłe podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
11) systematyczne pogłębianie wiedzy pedagogicznej,
12) aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
13) doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania z rodzicami dzieci i innymi podmiotami, z którymi Punkt Przedszkolny może współpracować,
14) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora Punktu Przedszkolnego, a wynikających z bieżącej działalności Punktu Przedszkolnego.
- Do zakresu zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w Punkcie Przedszkolnym związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci należy:
1) prowadzenie arkusza obserwacji dzieci przez cały czas ich pobytu w Punkcie Przedszkolnym. Wyniki obserwacji zapisuje dwa razy w roku szkolnym (obserwacja wstępna, dokonywana w pierwszym miesiącu pobytu dziecka w przedszkolu i obserwacja końcowa, dokonywana w ostatnim miesiącu pobytu dziecka w przedszkolu, przed wakacjami),
- Do zakresu zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w Punkcie Przedszkolnym związanych z przeprowadzeniem, w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole należy:
1) diagnozowanie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza wstępna – na początku roku szkolnego i diagnoza końcowa – przed wakacjami), wykorzystując w tym celu gotowy arkusz, opracowany przez odpowiednich specjalistów lub ułożony samodzielnie,
2) na podstawie wyników z przeprowadzonej diagnozy wstępnej:
a) opracowanie indywidualnych wymagań wychowawczo-edukacyjnych w stosunku do każdego dziecka, b) przeprowadzenie rozmowy z rodzicami o postępach dziecka,
c) sugeruje rodzicom przebadanie dziecka w poradni psychologicznopedagogicznej – jeśli istnieje taka potrzeba,
d) na podstawie wyników z przeprowadzonej diagnozy końcowej wydanie rodzicom dziecka Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie określonym w przepisach prawnych.
- W Punkcie Przedszkolnym mogą być zatrudnieni dodatkowo nauczyciele ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, udzielania pomocy nauczycielom w zakresie doboru treści programowych i metod pracy z dziećmi oraz prowadzenia i organizowania pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
- W Punkcie Przedszkolnym mogą być zatrudnieni pracownicy administracyjni, pracownicy obsługi, pomoc nauczyciela.
- Punktem Przedszkolnym zarządza dyrektor. W przypadku jego nieobecności zastępuje go nauczyciel Punktu Przedszkolnego.
13. PRAWA NAUCZYCIELI
- Nauczyciele mają prawo do:
1) szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
2) wolność głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
3) współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego i kart pracy,
4) swobody wyboru metod realizacji programu,
5) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
6) stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
7) wynagrodzenia za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego.
14. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
- Rodzice mają prawo do:
1) dostępu do wszelkich informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowania ich dzieci,
2) rzetelnej informacji o postępach w nauce i zachowaniu ich dziecka,
3) wsparcia ze strony nauczycieli Punktu Przedszkolnego i innych specjalistów w razie problemów wychowawczych,
4) partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli na sprawy Punktu Przedszkolnego.
- Rodzice mają obowiązek:
1) przestrzegania niniejszego projektu,
2) poszanowania godności dziecka,
3) wzmacniania wysiłków Punktu Przedszkolnego skierowanego na wszechstronny rozwój wychowanków,
4) informowania w przypadku nieobecności dziecka w Punkcie Przedszkolnym,
5) punktualnego przyprowadzania i odbierania dziecka z Punktu Przedszkolnego,
7) angażowania się jako partner w działania Punktu Przedszkolnego,
8) informowania nauczycieli i dyrektora o wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie
i postępy dziecka,
9) terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w Punkcie Przedszkolnym,
10) uczestniczenia w zebraniach z rodzicami, oraz spotkaniach indywidualnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez społeczność Punktu Przedszkolnego.
15 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Punkt Przedszkolny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Projekt obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, dzieci, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Dla zapewnienia znajomości Projektu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1) publikację projektu na stronie www Punktu Przedszkolnego,
2) udostępnienie zainteresowanym projektu przez dyrektora Punktu Przedszkolnego.